W porcie lotniczym odprawiono już tysiąc pasażerów. Linie obłożone są w 47%

2016-02-25 16:40:31(ost. akt: 2016-02-25 15:46:40)
Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu.

Zdjęcie jest tylko ilustracją do tekstu.

Autor zdjęcia: Przemek Getka

Minął miesiąc od uruchomiania portu lotniczego Olsztyn-Mazury ulokowanego w Szymanach. Na razie z lotniska w Szymanach możemy polecieć do Krakowa i Berlina, jednak wciąż trwają rozmowy z przewoźnikami o kolejnych połączeniach. Przez miesiąc na lotnisku w Szymanach odprawiono prawie tysiąc pasażerów.
Kraków i Berlin to pierwsze regularne połączenia z portu lotniczego Olsztyn-Mazury pod Szczytnem. Połączenia realizuje SprintAir, które dysponuje turbośmigłowymi samolotami saab 340. Na pokład mogą zabrać 33 pasażerów, prędkość przelotowa szwedzkich samolotów wynosi 500 km/h, a pułap maksymalny 7 000 m. Przez miesiąc średnie obłożenie na tych liniach wynosi 47% i rośnie każdego dnia.

- W środę mieliśmy historyczny wynik, samolot lecący do Krakowa miał 100% obłożenie. Przez miesiąc na dwóch liniach odprawiliśmy niemal tysiąc pasażerów, a obłożenie rośnie z tygodnia na tydzień, powiedział Dominik Markowski, rzecznik prasowy lotniska.

Linia z Szyman do Krakowa cieszy się na razie największym powodzeniem, samoloty wypełnione są średnio w 47% procentach. Saaby lecące do Berlina zajęte są średnio w 42-43%. Obłożenie linii rośnie z tygodnia na tydzień, a już wkrótce w ofercie pojawią się nowe połączenia. Szczególne zainteresowanie płynie z wysp brytyjskich. W planach jest uruchomienie lotów z Szyman do Londynu, Dublina, Oslo, Eindhoven i Dortmundu. Trwają negocjacje z tanimi liniami lotniczymi.


Port Lotniczy Olsztyn - Mazury uzyskał certyfikat Urzędu Lotnictwa Cywilnego 18 stycznia. Rozbudowa dawnego wojskowego lotniska w Szymanach do standardu lotniska cywilnego kosztowała 204 mln zł. Inwestycja została dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2007-2013 kwotą 121 mln zł. Prace modernizacyjne trwały od 2014 roku.

Na lotnisku wzmocniono nośność drogi startowej i wydłużono ją do 2,5 km, wybudowano drogi kołowania, techniczne, pożarowe i patrolowe, zainstalowano naziemną pomoc radionawigacyjną ILS/DME, postawiono strażnicę Lotniskowej Straży Pożarnej, zaadaptowano istniejące budynki na potrzeby służb granicznych oraz technicznych lotniska, wybudowano terminal, parkingi, trasę łączącą drogę wojewódzką nr 57 z terminalem.

Komentarze (57) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. carlos #1940588 | 77.253.*.* 26 lut 2016 10:55

    Bylem, lecialem do Krakowa i z powrotem :) Lotnisko naprawde ladne i funkcjonalne. Dojazd z Olsztyna pociagiem troche sie dluzyl. Sam lot Ok, choc ten konkretny SAAB, ktorym lecialem, do najnowszych nie nalezy. Jest to jednak swietna alternatywa dla podrozy samochodem czy pociagiem. Koszty zblizone a czasowo wychodzi o wiele krocej. Pozdrawiam i trzymam kciuki za rozwoj siatki polaczen.

    Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz

  2. Alleluja. Chwała Protasu!!!! #1939992 | 178.43.*.* 25 lut 2016 17:07

    52 tygodnie w roku x 6 lotów w te + 6 we wte = 624 loty. 624 razy 33 pasażerów = 20592 przy obłożeniu 100%. Ale rzeczywiste obłożenie to 47% razy 20592 = 9679 pasażerów w rzeczywistości. 15 mln złotych podzielić na 9679 = 1550 złotych dopłaty do pasażera. Turystyczny lot czteroosobowym helikopterem to 1000 euro za czterech pasażerów, łatwo wyliczyć, że gdyby wynająć helikopter bez przetargu i latać nim z pasażerami na Okęcie, to Marszałek by jeszcze na tym zarobił nie mówiąc o mnogości kierunków z Okęcia. Jestem ciekawy, czy jest taka obelga wobec zarządu województwa, który podjął decyzję o budowie lotniska, po której mógłby czuć się urażony?

    Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz

  3. zzz #1940583 | 109.241.*.* 26 lut 2016 10:49

    do krakowa z odprawami i dojazdem 3.-3.5 godz bilety spoko mozna dostac za 149zl . takim pendolino cena macie normalnie 200zl i 5.5-5 godziny drogi .chyba ze ktos w promocji kupi wczesniej to moze dostanie za 120 .do samo z berlinem za 149zl samolot 3-3.5 godz i takie same koszta autobusem czy pociagiem tylko ze caly dzien w podrozy .takze nie placzcie ze jest zle .juz niedlugo beda nowe linie .dzis lotnisko to okno na swiat a krytykuja ci co poza olsztynem nigdy w zyciu nigdzie nie byli

    Ocena komentarza: warty uwagi (11) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (2)

    1. 100 % obłożenia #1940251 | 95.90.*.* 25 lut 2016 21:11

      100 % obłożenia to świetny wynik. To nic, że to pierwszy raz. Będą następne. Oby tak dalej. Problem jest inny. Aby lotnisko było rentowne musi być takich połączeń tygodniowo prawdopodobnie z 70-100. Pytanie czy to możliwe w naszym regionie. Z pierwszymi ocenami proponuję poczekać do roku 2017.

      Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

    2. Czekamy na Monachium i Londyn! #1940142 | 89.228.*.* 25 lut 2016 19:21

      Brawo, dobry wynik i prognostyk na przyszłość. Latem Warmia i Mazury są atrakcyjne i myślę, że obłożenie będzie 100%. Pozdrawiam!

      Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

    Pokaż wszystkie komentarze (57)
    2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5