Olsztyn-Szymany: 100 kilometrów na godzinę

2015-03-28 13:44:09(ost. akt: 2015-03-31 18:07:31)

Autor zdjęcia: Materiały PKP PLK

Tylko 45 minut zajmie podróż pociągiem ze stacji w Olsztynie do portu lotniczego 
w Szymanach. W 2016 r. taką możliwość zapewni odnowiony i nowy tor oraz urządzenia sterowania. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za 61 mln zł realizują ostatni odcinek połączenia.
Kończy się budowa nasypów kolejowych w Szymanach. Będą gotowe w kwietniu i wówczas zacznie się układanie podkładów. Wykonawca (firma NDI) pracuje również przy nowym peronie. Gotowe są już fundamenty i ścianka peronowa. Kolejnym etapem będzie ułożenie nawierzchni peronu, który będzie miał wysokość 55 cm i zapewni podróżnym wygodne wsiadanie 
i wysiadanie z pociągów. Prace związane z układaniem torów i budową peronu zostaną zakończone latem. Pierwsze pociągi na nowym szlaku pojadą na początku 2016 roku.

Polskie Linie Kolejowe zbudują 1,6 km torowiska. Powstanie nowy peron przy terminalu, który będzie wyposażony w wiatę, oświetlenie oraz system informacji wizualnej. Obiekt będzie dostosowany także do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto inwestycja obejmuje budowę Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) na stacji w Szczytnie. Nowy system i urządzenia LCS usprawnią zarządzanie ruchem kolejowym z Olsztyna do Szyman.

Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pasażerowie będą mogli dotrzeć koleją ze stolicy województwa warmińsko-mazurskiego do portu lotniczego Mazury w Szymanach 
w zaledwie 45 minut. Na trasie z Olsztyna do Szczytna pociągi pojadą do 100 km/h, a na odcinku ze Szczytna do Szyman 110 km/h. 

Pierwszy etap prac zakończono. Polegał on na położeniu nowych torów na odcinku Olsztyn – Szczytno linii nr 219 (44 km) oraz na stacji Szczytno na linii nr 35 (1 km). Wyremontowano również 10 kilometrowy odcinek linii nr 35 ze Szczytna do Szyman. Oprócz tego przebudowano perony i wymieniono nawierzchnię na 37 przejazdach kolejowo-drogowych.



Źródło: Materiały prasowe PKP PLK S.A.

Przypomnijmy, że wbicie pierwszej łopaty pod rozbudowę regionalnego portu lotniczego Olsztyn — Mazury odbyło się w sierpniu 2014 roku. Całkowity koszt budowy to ponad 200 mln zł., z czego blisko 80 proc. stanowi unijne dofinansowanie. Pierwsi pasażerowie wsiądą do samolotu w Szymanach w pierwszym kwartale 2016 roku.


Obecnie trwają prace prace między innymi nad budową dachu terminalu i wiaty technicznej z kotłownią. Radiowy system nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności został ukończony w 65 proc.

— Zakończyliśmy już budowę 2,5 km pasa startowego, drogi kołowania i płyty postojowej. W 90 proc. gotowe jest ogrodzenie części lotniczej o powierzchni 322 ha. Budowa Lotniskowej Straży Pożarnej zaawansowana jest na poziomie 70 proc. Niedługo rozpocznie się budowa wartowni i zbiornika przeciwpożarowego — wylicza Kamila Naruszewicz, rzeczniczka spółki samorządowej Warmia i Mazury, która odpowiada za budowę portu lotniczego w Szymanach.

Jedna z najważniejszych inwestycji, czyli terminal, jest zrealizowany jednak tylko w 10 proc. Powód? Konieczność powtórzenia przetargu.

Przetarg najpierw wygrała firma Skanska (oferowała 60 mln zł), jednak Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła odwołanie konsorcjum Porr Polska (oferowała 69 mln zł), które przegrało przetarg. W powtórzonym przetargu zwyciężyła firma Mostostal Warszawa, która wybuduje terminal za 45,5 mln zł.
— Opóźnień w budowie terminalu nie ma — zapewnia Naruszewicz.Pierwsze samoloty w 2016 roku:









Komentarze (40) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Komentarze dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się.

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. the bill #1700588 | 95.160.*.* 28 mar 2015 18:45

    Czekam na połączenie lotnicze Las Vegas- Las Szymany

    Ocena komentarza: warty uwagi (21) odpowiedz na ten komentarz

  2. Szczytnianin #1700435 | 89.228.*.* 28 mar 2015 15:03

    Taka ciekawostka dla tych którzy nie uważali na geografii i nie znają historii polski oraz własnego podwórka, kurpie to ostrołęka, nie szczytno, Szczytno to rdzenni Mazurzy, Olsztyn to nie Mazury tylko Warmia. Kumacie? Czy dalej będziecie głupiego strugać?

    Ocena komentarza: warty uwagi (15) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (4)

    1. b #1700551 | 77.114.*.* 28 mar 2015 17:56

      Nic nie zmieni faktu, że korzystniejszą i tańszą lokalizacją byłyby okolice Olsztynka. Ciekawe czemu na to nie poszli???

      Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. tubylec do szczytnianin #1700390 | 88.156.*.* 28 mar 2015 14:17

        zycze powodzenia , ALE obawiam sie ze bedzie to samo co z lotniskiem Radomiu.

        Ocena komentarza: warty uwagi (9) odpowiedz na ten komentarz

      2. tyle #1700470 | 81.15.*.* 28 mar 2015 15:58

        wydatków dla tysiąca pasażerów rocznie

        Ocena komentarza: warty uwagi (8) odpowiedz na ten komentarz

      Pokaż wszystkie komentarze (40)
      2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5