Babciu, proszę pomóż mi. Znów uderzyli oszuści

2015-10-13 08:25:44(ost. akt: 2015-10-13 08:32:44)

Autor zdjęcia: sxc.hu zdjęcie ilustracyjne

Tylko jednego dnia do 13 mieszkańców regionu zadzwonili oszuści, którzy podając się za funkcjonariuszy CBŚ lub członków najbliższej rodziny – córkę, wnuczkę próbowali wyłudzić od seniorów bardzo dużą gotówkę. – Jeśli odbierzemy telefon i nasz rozmówca będzie przedstawiał się jako np. funkcjonariusz CBŚ, czy prokurator i pojawi się temat związany z koniecznością przekazania przez nas pieniędzy, natychmiast dzwońmy na nr 997, czy 112 po prawdziwych policjantów – radzą policjanci.
– Nie daj się nabrać na słowa i płacz fałszywego „wnuczka”. Sprawdź czy to prawda, zanim wypłacisz wszystkie swoje oszczędności – ostrzegają policjanci.
Codziennie do osób starszych z naszego regionu dzwonią fałszywi wnuczkowie prosząc o pomoc finansową. Oszuści, w jednym przypadku mężczyzna, a w dwóch pozostałych kobieta, swoją prośbę o finansową pomoc argumentowali tym, że mieli wypadek, w którym byli sprawcami zdarzenia. Kłamali, że natychmiast potrzebują gotówki, bagatela 200 tysięcy złotych, aby nie zostać zatrzymanym przez policjantów. Kiedy w słuchawce usłyszeli, że seniorzy nie mają takich pieniędzy mówili, że na początek wystarczy im 10 tysięcy zł.
Mieszkańcy nie nabrali się na płacz do słuchawki i proszenie o pomoc. Mimo, że w pierwszym momencie byli skłonni fałszywym wnukom pomóc, upewnili się, ze mają do czynienia z oszustem kontaktując się z prawdziwymi członkami swojej rodziny.
Policjanci odwiedzili banki, aby poinformować o próbach oszustwa i uwrażliwić na jego symptomy.

Wyciek bankowych danych
W trzech kolejnych przypadkach oszuści podawali się za funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego. Fałszywy policjant pytał, czy mieszkaniec otrzymał wezwanie do stawiennictwa w jednostce policji w sprawie wycieku danych bankowych. Dwóch seniorów zorientowało się, że mają do czynienia z oszustem i się rozłączyło.

Edukujemy pracowników i informujemy klientów
To nie pierwszy raz, kiedy dzięki czujności naszych pracowników udaje się zapobiec tego rodzaju oszustwom. Od wielu miesięcy prowadzimy działania edukacyjne w oddziałach – radzimy, na jakie sytuacje zwracać uwagę i jak reagować na próbę wyłudzenia. W bankowych wydawnictwach ostrzegamy również klientów przed działaniami przestępców i apelujemy, aby porozmawiać z pracownikiem przed dokonaniem dużej wypłaty czy nieplanowanego przelewu na czyjeś konto. Prowadzimy również działania informacyjne w mediach. Kampania edukacyjna przynosi wymierne efekty – w ciągu ostatniego roku udało nam się we współpracy z policją udaremnić kilkadziesiąt oszustw metodą „na wnuczka” i „na policjanta – powiedział Łukasz Świerżewski Rzecznik Prasowy PKO BP.

Nie informujemy postronnych osób o naszych akcjach
– Nigdy żaden policjant nie informuje osób postronnych o podejmowanych działaniach, a szczególnie o tajnych akcjach. Nigdy też nie odbieramy i nie przekazujemy pieniędzy. Jeśli odbierzemy telefon i nasz rozmówca będzie przedstawiał się jako np. funkcjonariusz CBŚ, czy prokurator i pojawi się temat związany z koniecznością przekazania przez nas na jakikolwiek cel pieniędzy, natychmiast dzwońmy na nr 997, czy 112 po prawdziwych policjantów – tłumaczą funkcjonariusze.

Czytaj e-wydanie





Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. 

Swoją stronę założysz TUTAJ ".

Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: Podziel się informacją:

">kliknij
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Igor Hrywna

2001-2024 © Gazeta Olsztyńska, Wszelkie prawa zastrzeżone, Galindia Sp. z o. o., 10-364 Olsztyn, ul. Tracka 5